Välkommen till Kognitiva Teamet

Vi på Kognitiva Teamet är glada att kunna välkomna dig till vår mottagning. Informationen på den här sidan riktar sig till dig som fått remiss till Kognitiva Teamet. Vi ser fram emot att hjälpa dig på din väg mot bättre hälsa och livskvalitet. Vi arbetar inom primärvårdens psykiska hälsa och erbjuder professionellt stöd och behandling i en trygg och välkomnande miljö.

Vad händer efter jag fått remiss?

Du tilldelas en behandlare och kallas till ett första besök

När vi mottagit din remiss gör vi en noggrann bedömning för att säkerställa att du får den hjälp som bäst passar dina behov. Därefter tilldelas du en behandlare med rätt kompetens och erfarenhet för att stödja dig i det du söker vård för. När du tilldelats en behandlare kommer du bli kontaktad för att boka ett första besök. Kontakten sker via telefon eller vår digitala vårdplattform.

Så registrerar du dig i vår digitala vårdplattform

Inför ditt besök kommer du att få en inbjudan via SMS med en länk för att registrera dig i vår säkra och smidiga digitala vårdplattform, Curoflow. När du får inbjudan, tryck på länken och logga in med BankID för att slutföra din registrering. Följ instruktionerna för att aktivera ditt konto.

Via Curoflow kan du:

  • Se och hantera dina bokade tider
  • Av- eller omboka besök
  • Genomföra videobesök
  • Chatta med din behandlare
  • Få påminnelse inför ditt besök

 

När du har slutfört din registrering så rekommenderar vi dig att ladda ner vår app för ökad funktionalitet. Du hittar den genom att söka på “Kognitiva Teamet” på App Store och inom kort på Google Play.

Patientavgifter och avbokningsregler

Vi följer Region Stockholms riktlinjer för patientavgifter. Högkostnadsskydd och frikort gäller. Viktigt att tänka på:

  • Om du behöver av- eller omboka ett besök, gör detta senast 24 timmar innan bokad tid.
  • Vid sen avbokning eller uteblivna besök kan en avgift på 400 kr tillkomma. Frikort gäller inte vid sen avbokning eller uteblivna besök.

 

Du kan läsa mer om patientavgifter på 1177 Vårdguiden.

Vanliga frågor

Kan jag själv boka en tid direkt via hemsidan?
Nej. Du kommer bli kontaktad för tidsbokning så fort en lämplig behandlare har en ledig tid att erbjuda.

Hur lång tid tar det innan jag får en behandlare?
Du kommer att kontaktas så snart en behandlare har tilldelats dig. Det går inte att säga exakt hur lång väntetiden är då vi enligt lag är skyldiga att prioritera de patienter som har störst vårdbehov. Vi strävar efter att ha så korta väntetider som möjligt och garanterar att du får vård i tid i enlighet med vårdgarantin.

Hur om- eller avbokar jag ett besök?
Du kan enkelt ändra din bokade tid via Curoflow eller Kognitiva Teamet-appen.

Hur lång är besökstiden?
Som utgångspunkt är ett besök 30 minuter.

Hur många besök får jag?
Det är alltid remitterande läkare som avgör hur många besök som beviljas. Det sker även alltid en bedömning av vad som är medicinskt motiverat.

Vad kostar ett besök?
Vi följer Region Stockholms riktlinjer för patientavgifter. En vanlig patientavgift är 275 kr. Om du har frikort, är under 18 år eller äldre än 85 år är besöket avgiftsfritt.

Är besöken fysiska eller över video?
Vi erbjuder både fysiska besök och videobesök.

Var ligger mottagningen?
Vi har mottagningar på flera adresser i Stockholm. Vilken mottagning du ska besöka kommer du få besked om när du blir kallad till ett första besök.

Vad behöver jag ta med till mitt första besök?
Ta med giltig legitimation och se till att komma i tid till ditt besök.

Måste jag logga in i vårdplattformen Curoflow eller ladda ner appen?
Genom att registrera dig i vår vårdplattform eller ladda ner vår app så blir kontakten med oss enklare. Saknar du möjlighet att använda digitala verktyg så har vi rutiner för att säkerställa att du blir kallad och får nödvändig information inför ditt besök.

Vad händer om jag inte är nöjd med min behandlare?
Vi är angelägna om att du ska vara nöjd med din behandlare. Om du inte är nöjd har du möjlighet att få en ny behandlare genom att kontakta oss.

Vad händer om jag inte kan identifiera mig med BankID?
Om du inte har BankID kan du kontakta oss så hjälper vi dig att hitta en alternativ lösning.

Hur fungerar ett videobesök?
För att genomföra ett videobesök behöver du en stabil internetuppkoppling, en smartphone, surfplatta eller dator med kamera och mikrofon. Logga in på Curoflow eller vår app i god tid innan besöket börjar.

Kan jag få hjälp på mitt modersmål?
Vi erbjuder stöd på flera språk. Om du har behov av tolk, vänligen meddela oss i förväg så ordnar vi det.

Har behandlaren tystnadsplikt?
Ja. Alla våra behandlare arbetar under tystnadsplikt. Din vård hos oss är belagd med sekretess.

Hur skyddas mina personuppgifter?
Vi följer GDPR och tillämplig informationssäkerhetslagstiftning om  inom hälso- och sjukvården. All kommunikation i vår digitala plattform är krypterad.

Jag mår väldigt dåligt och behöver hjälp på en gång
Om du mår mycket dåligt och behöver akut hjälp så behöver du vända dig till en psykiatrisk akutmottagning. Du hittar mer information här. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Jag upplever självmordstankar eller har självmordsplaner
Om du upplever påtagliga självmordstankar eller har självmordsplaner är det mycket viktigt att du söker vård omedelbart – det finns hjälp att få! Kontakta en psykiatrisk akutmottagning eller Minds själmordslinje. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Kontakta oss

Kognitiva Teamet Tel: 08-678 79 08 E-post: info@kognitivateamet.se Obs! Skicka ej känslig patientinformation via e-post. Öppettider: Helgfria vardagar 08:15 - 16:30
Kontakta oss